Förbättring & effektivitet

Vill du minska ledtiderna, öka produktiviteten och åstadkomma hållbara förbättringar? Då kan vi hjälpa dig att optimera din verksamhet med beprövade verktyg och metoder. Helt enkelt se till att verksamheten presterar bättre med befintliga resurser.

Ständig effektivisering – en förut­sättning för var­aktig framgång

Att vara effektiv är att göra saker väldigt bra, både med hänsyn tagen till resultat och använda resurser. Men att nå dit tar tid och kräver engagerade och entusiasmerande ledare samt ett strukturerat förfarande på många olika plan. Först då kan kontinuerlig effektivisering, och varaktig framgång, bli en naturlig del av verksamheten.  
 
Vi lägger grunden för en effektiv verksamhet med en kombination av rätt  kompetens, metodik och verktyg. Givetvis anpassar vi vårt tillvägagångssätt efter varje organisations unika förutsättningar och behov.
utbildning_agil_projektledning-4

Med hjälp av CANEA får ni:

  • Ett systematiskt förbättringsarbete inriktat på det som ger bäst effekt för verksamheten i stället för ad-hoc-insatser med varierande resultat.
  • En proaktiv förbättringskultur i stället för en motsträvig ”så har vi inte gjort förr”-kultur.
  • Effektiva och värdeskapande flöden i stället för svårbegripliga och svåranvända processkartor.
  • Kortare ledtider och färre avbrott i stället för många stillestånd och akutinsatser.
  • Förbättrad leveranskvalitet med mindre variation och större förutsägbarhet i stället för reaktiv hantering av akuta kvalitetsproblem.
  • Snabbare och bättre service i stället för behov av stora lager och täta överlämningar.
  • Högre produktivitet och avkastning på kapital i stället för investeringar som inte skapar värde.
  • En flexibel verksamhet som kan anpassa sig till förändrade förutsättningar och behov i stället för cementerade strukturer och arbetssätt.
  • Proaktivt arbete och lägre risk i stället för brandkårsinsatser och återkommande problem.
konsult operativ effektivitet, effektiviseringskonsult

I tre decennier
har vi hjälpt företag att utvecklas

Eftersom ingen utmaning är den andra lik, börjar vi alltid med att lyssna på dig som uppdragsgivare för att skapa oss en bild av situationen. Nuläget i kombination med det önskade utfallet utgör grunden för de åtgärder vi därefter föreslår. Till vår hjälp har vi erfarna managementkonsulter, engagerande utbildningar och heltäckande IT-lösningar.

Vill du veta hur vi kan hjälpa din verksamhet? 

Detta kan vi hjälpa er med

Ibland står man inför utmaningar i organisationen och då kan nya perspektiv vara av värde. CANEA tillhandahåller den branschexpertis och det stöd som krävs för att ni ska gå stärkta ur en sådan situation. Vi har lång erfarenhet från tillverkningsindustrin och är er trygga partner hela vägen från analys via implementering till uppföljning av de önskade effekterna.

Klicka på begreppen till vänster för att läsa mer om vilka metoder och verktyg vi väljer bland när vi genomför effektiviseringar.
Benchmarking 

Ett kraftfullt verktyg för att hitta möjliga förbättringar i den egna verksamheten och identifiera och implementera bästa praxis. 

 

Digitalisering

Ökar affärsvärdet i förhållande till använda resurser. Det gör processer, arbetssätt och rutiner smartare, smidigare och mer tillgängliga – avgörande faktorer av existentiell betydelse för att skapa hållbarhet och lönsamhet i framtiden. 

 

Digital transformation 

En samlad förändring där stora delar av verksamheten, eller hela, tar hjälp av digitala initiativ för att skapa en varaktig förbättring som är förankrad i strategier och planer.

 

Enterprise Architecture 

En väldefinierad struktur för att beskriva kopplingen mellan strategi, affärsprocesser, IT-infrastruktur och integrationer mellan olika system.

 

Förbättringsarbete 

Vi har hämtat inspiration från Toyota där man utvecklar verksamhet och medarbetare med hjälp av kaizen och kaikaku, som står för ständig respektive radikal förbättring. Ett förbättringsarbetet drivs med fördel som ett projekt för att bli resurseffektivt och ge önskat resultat.

 

FMEA 

Failure Mode and Effect Analysis och är en typ av feleffektsanalys som används inom tillverkningsindustrin för att proaktivt hantera risker med produkter och processer under utvecklingsfaserna.

 

Lean

En filosofi som identifierar och fokuserar på det som skapar värde för kunden medan det som inte skapar värde ifrågasätts och avvecklas. 

 

Leverantörsutveckling 

Skapar förutsättningar för att de strategiska inköpsmålen ska nås med hjälp av en helhetssyn på försörjningskedjan och välbeprövade verktyg.

 

Nulägesanalys

Utveckling av en verksamhet börjar oftast med en analys som ger svar på vilken potential som finns och vad som kan göras för att nå den.

 

PPA – produktivitetsanalys 

Productivity Potential Assessment är en beprövad metod inom tillverkningsbranschen som inte sällan upptäcker en förbättringspotential så stor som 30 %.

 

Processutveckling 

Väldefinierade processer är ett kraftfullt verktyg för att skapa kundfokus, identifiera viktiga överlämningar och belysa var värde skapas i en organisation.

 

Six sigma 

Kännetecknas av: kundfokus; data- & faktadriven styrning; processorientering; proaktivitet; samarbete över organisationsgränser samt en strävan efter perfektion.

 

Värdeflödesanalys 

Viktig del av lean-metodiken som används för att få en tydlig bild av vilka förbättringar som behöver göras för att verksamheten ska kunna skapa kundvärde på ett effektivare sätt.

 

5S – ordning & reda 

En av grundstenarna inom lean och en japansk akronym för Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu och Shitsuke, vilket på svenska översätts med: sortera, strukturera, städa, standardisera och skapa vana.

 

Ledningsseminarier: Förbättring & Effektivitet

Vi erbjuder tre seminarier som på olika sätt presenterar hur en organisation kan arbeta med förbättring. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med att välja det som passar bäst med hänsyn till era behov önskemål.

 

Fördelar

Ökad kon­kurrens­kraft

Forskning från KTH visar på att det är relativt enkelt att identifiera och eliminera onödiga kostnader på upp till 15 % i en genomsnittlig verksamhet. Det ger i sin tur en hävstång som kan öka vinsten med 150 %. Dessutom minskar slöseriet med såväl tid och kapital som ändliga resurser.

icon-royal-group-tickmark
Värdeskapande flöden

Effektiva och värdeskapande flöden i stället för krångliga och svårlästa processkartor.

icon-lavender-screen-person
Kortare ledtider

Ökad responsivitet med minskade ledtider och högre serviceförmåga istället för behov av stora lager och många överlämningar. 

Icon-ice-bulb
Optimerad effekt

Systematiskt förbättringsarbete med de åtgärder som ger bäst effekt för verksamheten i stället för ad hoc-insatser. 

icon-ocean-list-tickmark
Bättre leveranser

Förbättrad leveranskvalitet med mindre variation och större förutsägbarhet i stället för reaktiv hantering av akuta kvalitetsproblem.

icon-mint-group-tickmark
Mer pang för pengarna

Högre produktivitet och avkastning på kapital i stället för investeringar som inte skapar värde.

Icon-ice-group-tickmark
Engagemang och lärande

En organisation som rustas med rätt kompetens, metoder och verktyg tillvaratar engagemang och främjar långsiktigt lärande.

Case

En genomförd effektivisering i siffror

En ledande leverantör av produkter och tjänster inom el-kraft hade drabbats av ”växtvärk”. Organisationen hade inte hängt med i utvecklingen, vilket lett till fler leveransförseningar, sämre bruttomarginal, högre stressnivå hos medarbetarna samt växande missnöje hos kunderna med tappade affärer och minskad omsättning som följd. Vi hjälpte ledningen att utifrån strategin identifiera de kritiska framgångsfaktorerna, lägga en grund för processorientering samt utveckla och träna tvärfunktionella förbättringsteam. Det hade en dramatisk effekt

10%

Andel kunder som kom tillbaka

40%

Ökning av leveranssäkerheten

67%

Minskning av personalomsättningen

100%

Ökning av brutto- och vinstmarginalerna

Några av våra kunder

Dardan Berisha_sv_low-1

Kontakta oss

Ta första steget i ditt effektiviseringsarbete – kontakta vår specialist Dardan Berisha så berättar han mer.