Tillbaka
De 4 viktigaste rollerna för morgondagens kvalitetsledare

De som leder arbetet med kvalitet står inför fler utmaningar och mer press än någonsin tidigare. Med varierande världsekonomi och osäker geopolitik, allt fler regelverk, förändrade leveranskedjor och ökande kundkrav behöver rollen utvecklas från kvalitetsexpert till kvalitetsledare. Så vad krävs då för att utvecklas till kvalitetsledare och vilka färdigheter behövs för att möta morgondagens krav?

En kvalitetsledares utökade uppgifter

Kvalitetspersonal är ofta ansvariga för kvalitetsledningssystem, kvalitetssäkring och processer. De dagliga arbetsuppgifterna omfattar kund- och myndighetskrav samt kostnadseffektiv drift. Dessutom är det viktigt att fokusera på riskhantering och kontinuerliga förbättringar. För att utvecklas som kvalitetsledare krävs dock, utöver dessa övergripande ansvarsområden, att man förbereder sig för morgondagens utmaningar och utvidgar sin roll till inte bara en utan flera angränsande roller.

Vår senaste undersökning om framtiden för ledningssystem visar att kvalitetsområdet kommer att omstruktureras inom en snar framtid för att frågor som handlar om ökade regleringar, informationssäkring och ny teknik ska kunna hanteras. Denna utvidgning av kvalitetsledarens roll är av avgörande betydelse för att en verksamhet effektivt ska kunna förbereda sig för kommande utmaningar och framtidssäkra sitt ledningssystem. Läs också om Topp 3 utmaningar för morgondagens kvalitetsledare.


Strategisk tänkare: visionär och realist

Att förstå och anpassa organisationens strategiska mål och affärsmål till dimensionen kvalitet utgör ett huvudfokus för den här rollen. Du måste inte bara ligga steget före både marknadstrender och organisationens behov, utan du måste också se till att ditt kvalitetsledningssystem bidrar till affärsvisionen och verksamhetsplanerna.

Färdigheterna som krävs för denna roll inkluderar:

  • Prognoser och visioner
  • Strategisk planering
  • Resursfördelning

Analytisk tänkare: problemlösare och förbättringsledare

Att identifiera, analysera och lösa kvalitetsproblem och främja organisationens kultur för kontinuerliga förbättringar är viktiga färdigheter för den här rollen. Att tillämpa datadrivna metoder och beslut hjälper till att validera och övervaka prestanda. Andra färdigheter som är viktiga för den här rollen är

  • Diagnos och analys
  • Utveckling av lösningar
  • Mätning av prestanda

Rapport ledningssystem

Förändringsagent: påverkare och kulturell förkämpe

I den här rollen motiverar, påverkar och främjar kvalitetsledaren en förbättringskultur, där alla arbetar för att uppnå kvalitet. Det är en krävande roll där motstånd mot förändringar kan blossa upp, och "mjuka" och sociala färdigheter som förhandling och nätverkande är värdefulla. Det är bra att utveckla färdigheter som till exempel:

  • Kulturellt ledarskap
  • Förmåga att engagera intressenter
  • Implementering av förändringar

Compliance-specialist: välbevandrad expert

På CANEA förväntar vi oss att regleringarna kommer att bli alltmer komplexa under de kommande åren, vilket gör det svårt att följa den globala marknadens standarder. Det är en balansgång mellan att uppfylla och överträffa interna & externa standarder och samtidigt främja innovation inom verksamheten. Viktiga färdigheter att utveckla är bland annat:

  • Regulatoriskt kunnande
  • Systemdesign och revision
  • Riskhantering