När vi ser tillbaka på vad som hänt sedan vi startade 1994 kan vi inte annat än häpna. Sveriges ekonomi hade precis börjat återhämta sig efter 90-talskrisens bostadsbubbla, höga inflation och bankproblem, vilket gjorde att decenniets inledning präglades av en minskad BNP, ett ökat budgetunderskott och en högre arbetslöshet. Lägg därtill en sommar som var varm som i tropikerna, och att Sverige spelade fotboll som aldrig förr, så framstår det kanske inte som så märkligt att Sverige betecknades som en bananrepublik av somliga tidningskrönikörer.
1994 var även året då de flesta ledningssystem utgjordes av papper i pärmar. Det vår även då som standarderna för kvalitetsledningssystem började slå igenom – ISO 9001, som hade publicerats 1987, fick sin första stora uppdatering. Och två år senare introducerades ISO 14001 för miljöledningssystem, samma år som CANEA gjorde en stor miljöutredning för Telia. Det etablerade oss som en leverantör att räkna med på området.
Tre år senare, 1997 när Google grundades, började vi utveckla och sälja IT-lösningar för ledningssystem till företag som Telia, Ericsson, SCA med flera. Samtidigt började ISO-standardernas roll förändras från strikt kvalitetskontroll till att inkludera mer flexibla, processbaserade system anpassade efter organisationers specifika mål och processer.
Digitalisering och automatisering
De manuellt administrerade ledningssystemen har för längesedan förpassats till pappersåtervinningen till förmån för digitaliserade och delvis automatiserade IT-lösningar. Verktyg som ERP (Enterprise Resource Planning), ofta kallat affärssystem på svenska, och molnbaserade plattformar har blivit centrala för ledningssystemen, vilket ökat transparensen och möjligheten att följa upp prestationer i realtid. Det har också gjort det möjligt att analysera data och identifiera förbättringsområden snabbare än tidigare. Just kopplingen mellan ledningssystem och förbättringsarbete har vi blivit en av våra specialiteter och vi har under årens lopp hjälpt en rad organisationer att bli bättre på att bli bättre.
Integration
Tidigare hanterades varje ISO-standard ofta som ett separat system, men under 2000-talet blev det vanligt att integrera dem i ett gemensamt ledningssystem (Integrated Management System, IMS). Ett IMS gör det enklare att hantera och samordna flera områden såsom kvalitet, miljö och säkerhet, vilket minskar administrationen och skapar en större samsyn i verksamheten. Många ledningssystemen är dock fortfarande fragmenterade på ett antal olika IT-lösningar, som inte fungerar helt friktionsfritt tillsammans. Vår lösning på problematiken med fragmentisering, som vi började utveckla redan 2002, kallas CANEA ONE och är numera en beprövad och helt och hållet proprietär produkt som består av fem moduler: CANEA Document, CANEA Project, CANEA Workflow, CANEA Process och CANEA Strategy.
Agila och adaptiva arbetssätt
Med den växande populariteten hos agila metoder har ledningssystemen även börjat utvecklas mot mer adaptiva och flexibla strukturer. Organisationer har börjat implementera agila principer för att bli mer responsiva och dynamiska, särskilt i föränderliga och snabbväxande branscher. Detta innebär att många ledningssystem anpassas för kontinuerlig förbättring snarare än att strikt följa fastställda processer. Och vi kan inte nog betona vikten av att etablera en företagskultur där ett kontinuerligt förbättringsarbete är en självklarhet.
Hållbarhet och riskhantering
Fokus på socialt ansvarstagande, som ju är en dimension av hållbarhet, har växt enormt under senare år och inkluderas numera i ledningssystemen, särskilt sedan lanseringen av ISO 26000. Mål för hållbarhet är idag ofta integrerade i företagens strategiska ledning, något som efterfrågas alltmer av både konsumenter och investerare. Det har gjort hållbarhet till en strategisk faktor för företag och andra organisationer.
Den ökande medvetenheten om risker och cyberhot har medfört att informationssäkerhet har kommit högre upp på agendan, vilket har gjort att certifiering mot ISO 27001 efterfrågas alltmer, särskilt av företag som verkar i globala och komplexa miljöer. Vi märker av detta i form av en ökad efterfrågan på konsulthjälp och kurser. Ledningssystemen innehåller idag ofta strukturer för att identifiera, värdera och hantera risker samt säkra verksamheten mot störningar.
Framtiden
Sammantaget har ledningssystem för organisationer utvecklats från att vara pappersbaserade, isolerade och statiska kvalitetskontrollsystem till att bli skärmbaserade, dynamiska, integrerade och digitalt baserade system som stöder strategi, hållbarhet och riskhantering på en global arena. Vad som händer de kommande trettio åren anar vi inte, annat än att AI, VR och automatiserade beslutsstöd med största säkerhet kommer att vara sömlöst integrerade funktioner i IT-lösningarna för ledningssystem. Vi ser fram emot att vara en fortsatt del i den utvecklingen.