Tillbaka
Sälja eller behålla kommunal fiberverksamhet?

Stadsnätssverige har under ett par årtionden befunnit sig i en utbyggnadsfas där allt fler privatpersoner och företag har anslutits till fibernät för olika typer av tjänster, inte minst internet. Fiber har varit en affär förknippad med stora investeringar och pålitliga intäkter. Nu har marknaden nått en mognad där framtida anslutningsmöjligheter minskar och där behovet av underhåll och reinvesteringar ökar. Frågan blir då om man kan säkra lönsamma intäkter eller om man ska göra sig av med verksamheten, och vad det i så fall får för konsekvenser. Ronneby Miljö & Teknik AB (MTEK) anlitade CANEA för att utreda frågan.

De direkta ekonomiska effekterna för den enskilda verksamheten är någorlunda enkla att värdera. Men fiberverksamheten ägs ofta av kommuner, och inte sällan via kommunala energibolag. Följderna för kommunen och samhället i stort är mycket svårare att förutspå. Det handlar om både ekonomiska och icke-ekonomiska effekter på såväl kort som lång sikt.

De flesta anser idag att detta är en samhällsviktig infrastruktur – såsom el, värme och vatten – där det av många skäl är angeläget att behålla rådigheten i det offentliga.

Viktiga frågor när man överväger en försäljning är:

  • Hur påverkar förlusten av rådigheten över fibernäten möjligheterna att upprätthålla informations-säkerheten, garantera effektiv krishantering och säkerställa driften av andra kritiska verksamheter?
  • Hur påverkar förlusten av rådigheten möjligheterna att stimulera samhällsutvecklingen och driva digitaliseringen, inte minst kopplat till uppfyllandet av välfärdsuppdraget?
  • Vilka blir de ekonomiska konsekvenserna för kommunen om man säljer verksamheten och sedan måste köpa tjänsterna från privata aktörer med tydligt vinstintresse och utan särskilt engagemang för kommunen?
  • Vad händer med de olönsamma kunderna – kan man garantera önskvärd geografisk täckning och motverka digitalt utanförskap?
  • Hur låst är man i värdekedjan som kommunalt stadsnät? Kommer det, med hänsyn tagen till konkurrens och kommunal kompetens, vara möjligt att leverera nya typer av tjänster kopplade till infrastrukturen, som möjliggör intäkter som man skulle missa vid en försäljning?
  • Vad är verksamheten värd – vilken intäkt kan man förvänta sig vid en försäljning av hela eller delar av verksamheten? Täcker intäkten de lån man eventuellt vill lösa? Täcker intäkten investeringar man har gjort, investeringar man vill göra och förlorade framtida intäkter?

 

Behov av ett nyanserat beslutsunderlag

Ronneby kommun behövde utreda dessa frågor för att kunna fatta ett välinformerat beslut huruvida man skulle behålla fiberverksamheten i sin helhet, sälja delar av den eller hela nätet.

I Ronneby hanteras fibernätet via det kommunala energibolaget MTEK. Styrelsen för MTEK gav vd i uppdrag att ta fram ett nyanserat diskussions-underlag och sedan fatta beslut om avyttring. Därför tog man hjälp av CANEA.

CANEA har sedan tidigare god kunskap om energi- och stadsnätsbranschen, bland annat genom ett omfattande strategiskt arbete för Stadsnätsföreningen och implementeringar av CANEAs digitala ledningssystem CANEA ONE i många energibolag.

– Vi fick ett gott intryck av CANEA och deras konsulter under anbudsprocessen, vilket gjorde att vi valde dem. Det visade sig sedan att konsulterna hade god förståelse och kunskap i ämnet utifrån tidigare uppdrag, säger Joakim Mårtensson, vd, MTEK.


Komplexa frågor kräver genomtänkt metod

För att fånga upp alla potentiella ekonomiska och icke-ekonomiska för- och nackdelar – på kort respektive lång sikt – med att sälja respektive behålla fiberverksamheten användes flera metoder:

  • Granskning av relevant dokumentation såsom ägardirektiv, strategiplan, verksamhetsplan, budget och prognoser.
  • Skrivbordsundersökningar avseende genomförda fibernätsförsäljningar, branschinformation, juridiska spörsmål, statistik och finansiell information.
  • Semistrukturerade djupintervjuer och en gruppintervju med nyckelpersoner, det vill säga representanter från MTEK:s ledningsgrupp och styrelse, kommunen och de folkvalda samt externa aktörer med djup insyn i branschen.
  • Ekonomisk analys för att ta fram en uppskattning av sannolikt marknadsvärde.

– Konsulterna på CANEA har varit professionella och haft förmågan att ikläda sig våra roller som vd respektive affärsområdeschef. De har haft ett helhetsperspektiv och jobbat rationellt utifrån vår tajta tidsplan, fortsätter Joakim.

Arbetet resulterade i en rapport, som bland annat bestod av svar på ovanstående frågor samt en diskussion i styrelsen som rätade ut många frågetecken och gjorde att man kunde ta stora kliv mot ett beslut kring en eventuell avyttring.

– Vi fick det paketerat på ett föredömligt sätt. Rapporten är ett bra underlag som belyser alla perspektiv, även det nationella perspektivet, berättar Olof Lindqvist, affärsområdeschef för Fiber.



Vidgade perspektiv

Det som startade i en diskussion som främst handlade om ekonomiska effekter landade i en genomgripande undersökning som också omfattade mycket viktiga och breda samhälleliga perspektiv. För när det gäller samhällsviktig infrastruktur blir det en fråga om att värdera betydelsen av att behålla rådigheten i offentlig regi, vilket har stor påverkan på kommuners medborgare, deras välmående, ekonomi och säkerhet.

Rapporten innefattar också förslag på hur MTEK och Ronneby kommun kan realisera möjligheter och hantera risker oavsett om man väljer att sälja eller behålla verksamheten.

Några exempel på åtgärder som identifierades är:

  • Bli bättre på att identifiera och ta skäligt betalt av samtliga avnämare till fiberverksamhetens möjliggörande leveranser.
  • Identifiera och agera på nya samverkans-möjligheter i närområdet – till exempel när det gäller affärer, kompetens, resurser, säkerhet, drift & underhåll samt påverkansarbete.
  • Utöka samverkan med kommunens övriga verksamheter för att dra nytta av möjligheter till effektivisering, digitalisering, kostnadsbesparing samt nya arbetssätt och tjänster.
  • Arbeta aktivt för att tydliggöra verksamhetens betydelse för ägaren – till exempel när det gäller rådighet, säkerhet, tillgänglighet, utveckling och digitalisering samt kostnadseffektivisering för kommunen.
  • Påverka ägaren för att få ett mer ändamålsenligt ägardirektiv.

 

Vidgade perspektiv och avslöjade myter

Sammantaget har CANEAs undersökning givit vidgade perspektiv och avslöjat branschrelaterade myter för nyckelpersoner hos MTEK, dess styrelse och ägare. Det ökar sannolikheten för ett välinformerat beslut när det gäller verksamheten framåt.

–  Det bredare perspektivet som presenterades i rapporten har varit till stor nytta för oss och bidragit till en väldigt värdefull diskussion med styrelsen. Det kommer hjälpa oss att fatta rätt beslut framåt, avslutar Joakim.


Kort om Ronneby Miljö & Teknik AB (MTEK)

Ronneby Miljö & Teknik AB bildades 1999 och är ett kommunalt bolag som är helägt av Ronneby kommun.

MTEK hanterar el, värme, vatten, avlopp, renhållning, fiberoptiskt nät och bredband. 2024 arbetade ca 120 personer i verksamheten. Omsättningen uppgår till omkring MSEK 300 per år.

”Jag skulle absolut rekommendera CANEAs konsulter för liknande uppdrag; jag har fullt förtroende för dem efter ett väl genomfört arbete”

Joakim Mårtensson, VD
Ronneby Miljö & Teknik AB