Omvärlds- och trendanalys
Vad är trender?
Trender är i detta sammanhang systematiska förändringar som påverkar en verksamhet. De kan vara globala, som klimatpåverkan och befolkningsökningen, eller lokala som mode och musik. De riktigt stora globala trenderna brukar kallas mega-trender och påverkar alla organisationer och individer i varierande grad och på olika sätt.
Trender, både megatrender och lokala, spelar en avgörande roll i att forma samhällen och individer. Medan megatrender ofta har en bred och långvarig påverkan globalt, har små lokala trender en mer omedelbar och specifik påverkan på mindre grupper. Att förstå dessa trender hjälper beslutsfattare, företag och individer att anpassa sig och planera för framtiden.
Varför omvärldsanalys?
Omvärlden är inte bara den bransch en organisation eller ett företag verkar inom, utan omfattar även yttre faktorer som ekonomiska trender, politiska beslut, teknikutveckling med mera. Med hjälp av omvärldsanalysen, som ligger till grund för strategiutvecklingen, undersöker vi nuläget samt påverkan från trender i både branschen och den bredare omgivningen. Utan en förståelse för omvärlden är det svårt för ett företag eller en organisation att skapa en framgångsrik strategi som utvecklar verksamheten i rätt riktning.
En omvärldsanalys gör att vi kan:
- Fokusera strategi och utveckling inom rätt områden.
- Ligga före konkurrenterna.
- Undvika nedåtgående marknader och områden.
- Tänka strategiskt samt upptäcka nya möjligheter och angreppssätt för att nå ut på marknaden.
- Få fram ett bra underlag för strategiska diskussioner och nå samsyn i styrelse och ledningsgrupp.
- Genomföra scenarioanalyser och strategisk riskhantering.
För att skapa en effektiv strategi som fungerar, så behöver vi helt enkelt ha koll på omvärlden.
Vad erbjuder CANEA?
Vi erbjuder en rad tjänster inom området omvärldsanalys. För att få bästa möjliga resultat kombineras ofta flera av dessa:
- Megatrender och trendanalys – materialet vi använder i workshoppar och som diskussionsunderlag är väl genomarbetat och avstämt mot den senaste forskningen på området.
- Omvärldsanalyser – görs oftast i workshop-form och med hjälp av olika verktyg som PEST-analys, Porters 5-kraftsmodell eller andra relevanta ramverk för att förstå branschen och omvärlden ur olika perspektiv.
- Intressentanalyser – tas ofta fram i projekten för att förstå intressenternas krav och önskemål.
- Framtidsspaningar – görs specifikt för en bransch, teknologi eller produkt. Hur ser det ut om 5-10 år? Intressanta spaningar tas fram med hjälp av en kombination av undersökningar och workshoppar.
- Konkurrentanalyser – vi genomför projekt för att förstå vilka konkurrenterna är, hur de agerar och vad som händer in branschen. Vilka lyckas? Varför?
- Benchmarking – mot olika segment eller branscher. Hur väl presterar vi mot konkurrenterna eller andra organisationer som vi vill jämföra oss med?
CANEA har stor erfarenhet från omvärlds- och trendanalyser
CANEA har genom åren genomfört ett stort antal projekt inom detta område, som till exempel:
- Trendanalyser för produkter – hur ser framtiden ut de kommande 2-20 åren, vilka marknader kan utvecklas och var bör utvecklingsfokus ligga?
- Omvärldsanalyser för branschföreningar – för att förstå de viktigaste strategiska frågorna för medlemmar i branschen.
- Trend- och omvärldsanalys för tillverkande industriföretag – för att förstå vilka kundsegment som utvecklas bra och vilka som är mer riskfyllda.
- Trendspaning för företag inom fordonsbranschen – när det gäller vilka produktionsteknologier som kommer att vara ledande om 5-10 år.
- Trend- och omvärldsanalyser för fastighetsbolag – för att göra bedömningar om framtida bruk och potential för olika typer av fastigheter.
- Trendspaningar för kommunala förvaltningar – för att förstå framtiden inom deras respektive verksamhetsområden, såväl nationellt som lokalt.
- Trendanalyser för att testa nya affärsmodeller – för att förstå kundernas önskemål
CANEA hjälper dessutom organisationer och företag att utveckla processer och metoder så att de själva kan arbeta systematiskt med trend- och omvärldsanalyser. En nog så viktig uppgift för både styrelse och ledningsgrupper.
Kontakta oss
Ta första steget i din strategiutveckling – kontakta oss så berättar vi mer.