Lednings­processer

Ledningsprocesserna påverkar hela verksamheten. Tydliga processer ger tydlig ledning, uppföljning och styrning. Otydliga processer gör att strategin och den operativa verksamheten inte kuggar i varandra.

En organisations ledningsprocesser definierar dess riktning och utgör förutsättningarna för dess övriga processer. Viktiga exempel är omvärldsanalys, strategisk riskhantering, framtagande och utformning av strategier, målstyrning, planering av strategiska initiativ och budgetering. Man brukar även räkna uppföljning samt styrning och utveckling av verksamheten som ledningsprocesser.

Vanligaste problemen inom verksamhetsstyrning

De vanligaste problemen inom verksamhets­styrning

När det inte finns någon strategisk plan för hur ledningsgruppsarbetet ska gå till är det vanligt att det får en rad problematiska effekter:

  • Ledningsgruppen lägger för mycket tid på att hantera operativa frågeställningar i relation till tiden som läggs på långsiktigt strategiskt arbete.
  • Ledningsgruppsmötena blir stressiga och splittrade och det blir svårt att avgöra vad som är viktigast.
  • Det blir otydligt för övriga i organisationen vad ledningsgruppen faktiskt gör, vilket kan leda till missnöje.
  • Ledningsgruppsmötena fylls av långa diskussioner och medlemmarna har svårt att komma överens.
  • Det blir svårt att bryta ner den strategiska inriktningen och implementera den i verksamheten.

Prata med en expert –
boka en konsultation

Med mer än 30 års erfarenhet i branschen erbjuder vi skräddarsydda lösningar som uppfyller alla krav och standarder. Prata med en av våra experter och få reda på hur vi kan hjälpa er.

Hur löser man problemen som hör till verksamhets­styrning?

Det blir lättare att lösa problem om man förenklar och förtydligar ledningsprocesserna. Systematik och transparens i ledningsgruppens arbete främjar engagemanget, höjer effektiviteten och ökar sannolikheten för att rätt beslut fattas. Vilket i sin tur ökar chansen för att de strategiska målsättningarna uppnås. 

Hur en ledningsprocess ska se ut beror till stor del på den aktuella verksamheten, men typiskt sett bör den innehålla följande:

Modeller nya webben-07
utbildning-konfigurering-canea-project-1

Arbetet med lednings­processer har flera delar

En ledningsprocess måste naturligtvis anpassas för den aktuella verksamhetens behov. För att försäkra oss om att den blir ordentligt förankrad har vi ett nära samarbete med både kunder och nyckelintressenter. Och vi hjälper givetvis till med att både implementera ledningsprocessen och säkerställa att den får avsedd effekt. Exempel på leverabler är:

  • Systematiska arbetssätt för att ta fram verksamhetens affärsplan och bryta ner den på lämpliga nivåer.
  • Lämplig mötesstruktur för det strategiska arbetet med definierade forum som har tydliga syften.
  • Beslutsprocesser, beslutsområden och mandat, samt vilken information som krävs för att fatta viktiga återkommande beslut.
  • Definition av hur det strategiska arbetet ska visualiseras – som kan innehålla allt från organisationens strategiska fokusområden till synliggörande av KPI:er och handlingsplaner med aktuell status, eller årscykler som förklarar det strategiska arbetet.
  • Arbetssätt för organisationens målstyrning.
  • Tydlig planering av strategiska initiativ.
  • Process för att följa upp att framtagna strategier realiseras.
användarvänliga ledningssystem_mail-1-1-1-1

Utmaningar i arbetet med lednings­processer

Vanliga utmaningar när det gäller ledningsprocesser är till exempel:

  • Hitta "rätt” nivå – för generella processer ger ingen hjälp eller styrning och för detaljerade processer hämmar flexibiliteten.
  • Cykliska delar – delprocesser är ofta återkommande eller kalenderstyrda, vilket vissa tycker kan vara svårt att hantera.
  • Omfattning och avgränsningar – arbete med ledningsprocesser kan inte ske separat. Gränsytorna mot organisationens övriga processer är extra viktiga när det handlar om ledningsprocesser.
  • Behörigheter – all information som hanteras i ledningsprocesserna bör inte vara tillgänglig för hela organisationen. 
  • Ledningsprocessen är inte lika med ledningen – ovanstående punkt handlar om vad som inte ska spridas brett. Samtidigt är det viktigt att skapa medvetenhet om att arbete i processer nästan alltid är tvärfunktionellt och att vissa delar därmed berör andra personer än de i ledningen.
konsult-strategi-ledningsprocesser-vad-ar-en-ledningsprocess

Varför CANEA?

Våra konsulter har lång erfarenhet av att hjälpa organisationer med deras ledning och styrning. De genomför även analyser och förstudier, leder workshoppar och seminarier, är föreläsare på utbildningar, inspiratörer vid events och agerar som coacher och mentorer.

Våra kunder brukar uppskatta att de bidrar med:

  • Erfarenhet av att själv ha arbetat i ledande befattningar.
  • Lärdomar från liknande uppdrag inom många olika branscher.
  • Effektiva modeller och verktyg från ett omfattande metodbibliotek.
  • Förmåga att snabbt och pedagogiskt sprida insikter och medvetenhet.
  • En positiv, engagerande och professionell approach till problemställningen.
John Saldin_sv_low-1

Kontakta oss

Ta första steget i din strategiutveckling – kontakta oss så berättar vi mer.