CANEA hjälper er uppfylla branschens krav och utmaningar
Med rätt arbetssätt och metoder säkerställer vi tillsammans att ni har de leverantörer som på sikt leder till ökad kundnöjdhet. Vår metodik översätter verksamhetens strategi till ett angreppssätt med enkla och välbeprövade verktyg för att fånga upp krav, målbilder och fakta kring era försörjningskedjor. Med en helhetssyn på försörjningskedjan skapas därefter de förutsättningar som krävs för att uppnå de strategiska målen när det gäller inköp.
Vi bidrar till ett systematiskt förbättringsarbete med mätbara resultat på både kort och lång sikt och vi utformar arbetet som ett projekt för att det ska bli resurseffektivt och skapa driv mot önskat resultat. En tydlig och fasindelad metodik underlättar planering och kommunikation avsevärt.
Värdeflödesanalys, även kallad värdeflödeskartläggning eller value stream mapping (VSM), är en viktig del av lean och används som verktyg för att driva förbättringar. Vi tittar på hela verksamheten och bedömer om den genererar värde eller inte. Analysen kan göras i alla typer av processer eller flöden, oavsett om man producerar produkter eller tjänster. Det går även att använda den i olika delar av en verksamhet, till exempel i orderflödet, rekryteringsflödet eller inköpsflödet.
Six sigma är ett strukturerat och projektorienterat arbetssätt för att lösa identifierade problem och ge en beständig nytta över tid. Six sigma har även tydliga organisatoriska roller för att stödja arbetet mot ett lyckat resultat. Konceptet genomsyras av sex teman: ett genuint kundfokus; en data- och faktadriven organisation; att processerna står i centrum; samarbete över organisationsgränser; proaktivitet och en strävan efter perfektion.
Vårt tillvägagångssätt bygger på vedertagen teori i kombination med mångårig erfarenhet. De första tre stegen är egentligen ett ordentligt uppstädningsprojekt, det svåra kommer i de sista stegen som handlar om att bibehålla resultatet. Kännetecknande för vårt upplägg är involverande workshoppar och en strukturerad kompetensöverföring genom utbildning och coachning. För att säkerställa efterlevnad införs 5S-revisioner där arbetslagen får utvärdera varandras områden med hjälp av en gemensam checklista.
I den grundläggande fasen undersöker vi organisationens krav och behov samt vad som är kritiskt för verksamhetens framgång. I nästa fas skapas målstrukturen som kopplar arbetet till verksamhetens processer och flöden i organisationens olika delar. I den sista fasen, när målstyrningen är tydligt definierad, börjar arbetet för att nå målen och monitoreringen av hur verksamheten följer planen.
Tillsammans med dig som kund genomför vi en systematisk analys av era risk- & krishanteringsplaner. Vi använder oss av ett angreppssätt som grundar sig i den internationella standarden ISO 31000 (riskhantering, principer och riktlinjer). Processen består av metoder och verktyg för att effektivt kunna förebygga incidenter eller händelser innan de inträffar.
Kvalitet handlar ju om att uppfylla de krav kunder, nyckelintressenter, lagar och organisationen själv ställer. Utgångspunkten i ett styrningssystem blir därför att definiera alla de processer som krävs för att nå kvalitetsmålen. För att säkerställa nödvändiga rutiner kopplas sedan lämplig styrning, resurser, mål och övervakning. När detta är på plats har man också lagt grunden för ett kontinuerligt förbättringsarbete. Med ett bra system vet man helt enkelt hur man ska arbeta för att effektivt nå sina mål och se var förbättringar krävs.
Första steget vid utvecklingen av ett miljöledningssystem är att genomföra en gap- och nulägesanalys mot fastställda krav, till exempel ISO 14001, för att planera och prioritera vidare åtgärder. Medarbetarnas engagemang och kompetens säkras därefter genom seminarier och genomgångar. En miljöutredning genomförs och den strategiska inriktningen för arbetet läggs fast för att fungera som ledstjärna och drivkraft i det fortsatta miljöarbetet.
Nyckeln till ett lyckat FMEA-arbete är att det måste bli en naturlig del av organisationens arbete, att tillräckligt med tid och resurser avsatts samt att rätt kompetenser är inkluderade i varje fas av arbetet. Arbetet, som genomförs tvärfunktionellt, tar ofta längre tid än planerat, men när rätt resurser finns på plats från start blir resultatet ofta riktigt bra. Återkommande revisioner säkerställer progress i arbetet.
Lean kan ge fantastiska resultat såsom kortare ledtider, mindre lagerbindning samt färre kassationer och reklamationer, vilket i sin tur förbättrar det ekonomiska utfallet och stärker konkurrenskraften. Men det finns inga genvägar. Det krävs att både arbetskulturen och arbetssätten går hand i hand och i rätt riktning – mot ökat värdeskapande och uppsatta mål.
För att lyckas med ledarutveckling krävs det att organisationen är överens om vilka ledaregenskaper som värdesätts och hur respektive ledare kan uppnå den önskade målbilden. Ledarutveckling tillsammans med våra ledarskapskonsulter hålls därför ofta i programform. Vi arbetar tillsammans med uppdragsgivarnas utvecklingsplaner för att förbättra och stärka det egna ledarskapet.
Väldefinierade processer är ett kraftfullt verktyg för att skapa kundfokus, identifiera viktiga överlämningar och belysa var i organisationen värde skapas. Processer handlar om att förstå ett flöde – en förädlingskedja – genom en verksamhet och att optimera hela flödet, snarare än att suboptimera enskilda delprocesser eller funktioner.Att utveckla processer består av två huvudsakliga delar – processkartläggning och processförbättring.
Våra revisioner utmynnar i förslag på hur ni kan skapa väsentliga förbättringsmöjligheter i er organisation. Vi genomför såväl interna revisioner som andrapartsrevisioner för till exempel ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, IATF 16949, AS9100, ISO 17025, ISO 27001 och ISO 13485.
Första steget är att genomföra en gap- och nulägesanalys mot fastställda krav, till exempel ISO 45001, för att planera och prioritera vidare åtgärder. Via workshoppar och utbildning säkerställer vi ledningens förståelse och medarbetarnas engagemang. Därefter identifierar vi verksamhetens arbetsmiljörisker och tillämpliga lagkrav. En strategisk inriktning arbetas fram och utgör drivkraften i det fortsatta arbetet.