Tillverkningsindustrin

Konsten att trimma tillverkningen och optimera verksamheten genom att finna balansen mellan kundnöjdhet, kvalitetsnivåer, intern effektivitet och materialkostnader.

En bransch i snabb utveckling

Tillverkningsindustrin har utvecklats avsevärt de senaste 20 åren och branschen kännetecknas idag av effektivitet, skalbarhet och avancerad teknik som automation och digitalisering.

Viktiga förändringar har skett på följande områden:

  • Robotik & digitalisering.
  • Globalisering med trender som offshoring och reshoring.
  • Förändrade konsumentkrav när det gäller anpassning och grön tillverkning.

Branschen kännetecknas av standardiserade produktionsprocesser och verksamheterna är antingen organiserade för stordriftsfördelar eller anpassade för mindre serieproduktion. Avancerad och potentiellt disruptiv teknik, som IoT och AI, får en allt större betydelse när det gäller smart tillverkning. Globala försörjningskedjor är viktiga, men kräver en effektiv hantering av logistik, lager och risker. Och regelverk är avgörande för att uppfylla hälso-, säkerhets- och miljöstandarder.

Trender och anpassningskrav
För att nå framgång på en konkurrensutsatt marknad gäller det att hantera viktiga trender som:

  • Digital transformation & datadrivet beslutsfattande.
  • Gröna tillverkningsmetoder & cirkulära affärsmodeller.

Kundernas krav på anpassning driver på utvecklingen av flexibla tillverkningssystem och reshoring stärker försörjningskedjans motståndskraft mot oförutsedda händelser utanför en verksamhets kontroll. Robotik och AI förbättrar såväl produktivitet som säkerhet och cybersäkerhetsåtgärder stärker skyddet av digitala tillgångar. Och kompetensutveckling blir ännu viktigare för att de anställda ska kunna hantera och bidra till dessa tekniska framsteg.

CANEA hjälper er uppfylla branschens krav och utmaningar

Ibland står man inför utmaningar i organisationen – då kan det behövas hjälp med nya perspektiv. CANEA tillhandahåller den branschexpertis och det stöd som krävs för att ni ska gå stärkta ur en sådan situation. Vi har lång erfarenhet från tillverkningsindustrin och är er trygga partner hela vägen från analys via implementering till uppföljning av de önskade effekterna.

Klicka på komponenterna till vänster för att läsa mer om vad vi kan hjälpa er med.
Leverantörsutveckling

Med rätt arbetssätt och metoder säkerställer vi tillsammans att ni har de leverantörer som på sikt leder till ökad kundnöjdhet. Vår metodik översätter verksamhetens strategi till ett angreppssätt med enkla och välbeprövade verktyg för att fånga upp krav, målbilder och fakta kring era försörjningskedjor. Med en helhetssyn på försörjningskedjan skapas därefter de förutsättningar som krävs för att uppnå de strategiska målen när det gäller inköp.

 

Förbättringsarbete

Vi bidrar till ett systematiskt förbättringsarbete med mätbara resultat på både kort och lång sikt och vi utformar arbetet som ett projekt för att det ska bli resurseffektivt och skapa driv mot önskat resultat. En tydlig och fasindelad metodik underlättar planering och kommunikation avsevärt.

 

Värdeflödesanalys

Värdeflödesanalys, även kallad värdeflödeskartläggning eller value stream mapping (VSM), är en viktig del av lean och används som verktyg för att driva förbättringar. Vi tittar på hela verksamheten och bedömer om den genererar värde eller inte. Analysen kan göras i alla typer av processer eller flöden, oavsett om man producerar produkter eller tjänster. Det går även att använda den i olika delar av en verksamhet, till exempel i orderflödet, rekryteringsflödet eller inköpsflödet.

 

Six Sigma

Six sigma är ett strukturerat och projektorienterat arbetssätt för att lösa identifierade problem och ge en beständig nytta över tid. Six sigma har även tydliga organisatoriska roller för att stödja arbetet mot ett lyckat resultat. Konceptet genomsyras av sex teman: ett genuint kundfokus; en data- och faktadriven organisation; att processerna står i centrum; samarbete över organisationsgränser; proaktivitet och en strävan efter perfektion.

 

5S

Vårt tillvägagångssätt bygger på vedertagen teori i kombination med mångårig erfarenhet. De första tre stegen är egentligen ett ordentligt uppstädningsprojekt, det svåra kommer i de sista stegen som handlar om att bibehålla resultatet. Kännetecknande för vårt upplägg är involverande workshoppar och en strukturerad kompetensöverföring genom utbildning och coachning. För att säkerställa efterlevnad införs 5S-revisioner där arbetslagen får utvärdera varandras områden med hjälp av en gemensam checklista.

 

Målstyrning och målnedbrytning

I den grundläggande fasen undersöker vi organisationens krav och behov samt vad som är kritiskt för verksamhetens framgång. I nästa fas skapas målstrukturen som kopplar arbetet till verksamhetens processer och flöden i organisationens olika delar. I den sista fasen, när målstyrningen är tydligt definierad, börjar arbetet för att nå målen och monitoreringen av hur verksamheten följer planen.

 

Risk- & krishantering

Tillsammans med dig som kund genomför vi en systematisk analys av era risk- & krishanteringsplaner. Vi använder oss av ett angreppssätt som grundar sig i den internationella standarden ISO 31000 (riskhantering, principer och riktlinjer). Processen består av metoder och verktyg för att effektivt kunna förebygga incidenter eller händelser innan de inträffar.

 

Kvalitetsledning

Kvalitet handlar ju om att uppfylla de krav kunder, nyckelintressenter, lagar och organisationen själv ställer. Utgångspunkten i ett styrningssystem blir därför att definiera alla de processer som krävs för att nå kvalitetsmålen. För att säkerställa nödvändiga rutiner kopplas sedan lämplig styrning, resurser, mål och övervakning. När detta är på plats har man också lagt grunden för ett kontinuerligt förbättringsarbete. Med ett bra system vet man helt enkelt hur man ska arbeta för att effektivt nå sina mål och se var förbättringar krävs.

 

Miljöledning

Första steget vid utvecklingen av ett miljöledningssystem är att genomföra en gap- och nulägesanalys mot fastställda krav, till exempel ISO 14001, för att planera och prioritera vidare åtgärder. Medarbetarnas engagemang och kompetens säkras därefter genom seminarier och genomgångar. En miljöutredning genomförs och den strategiska inriktningen för arbetet läggs fast för att fungera som ledstjärna och drivkraft i det fortsatta miljöarbetet.

 

FMEA

Nyckeln till ett lyckat FMEA-arbete är att det måste bli en naturlig del av organisationens arbete, att tillräckligt med tid och resurser avsatts samt att rätt kompetenser är inkluderade i varje fas av arbetet. Arbetet, som genomförs tvärfunktionellt, tar ofta längre tid än planerat, men när rätt resurser finns på plats från start blir resultatet ofta riktigt bra. Återkommande revisioner säkerställer progress i arbetet.

 

Lean

Lean kan ge fantastiska resultat såsom kortare ledtider, mindre lagerbindning samt färre kassationer och reklamationer, vilket i sin tur förbättrar det ekonomiska utfallet och stärker konkurrenskraften. Men det finns inga genvägar. Det krävs att både arbetskulturen och arbetssätten går hand i hand och i rätt riktning – mot ökat värdeskapande och uppsatta mål.

 

Ledarutveckling

För att lyckas med ledarutveckling krävs det att organisationen är överens om vilka ledaregenskaper som värdesätts och hur respektive ledare kan uppnå den önskade målbilden. Ledarutveckling tillsammans med våra ledarskapskonsulter hålls därför ofta i programform. Vi arbetar tillsammans med uppdragsgivarnas utvecklingsplaner för att förbättra och stärka det egna ledarskapet.

 

Processutveckling

Väldefinierade processer är ett kraftfullt verktyg för att skapa kundfokus, identifiera viktiga överlämningar och belysa var i organisationen värde skapas. Processer handlar om att förstå ett flöde – en förädlingskedja – genom en verksamhet och att optimera hela flödet, snarare än att suboptimera enskilda delprocesser eller funktioner.Att utveckla processer består av två huvudsakliga delar – processkartläggning och processförbättring.

 

Internrevision och leverantörsrevision

Våra revisioner utmynnar i förslag på hur ni kan skapa väsentliga förbättringsmöjligheter i er organisation. Vi genomför såväl interna revisioner som andrapartsrevisioner för till exempel ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, IATF 16949, AS9100, ISO 17025, ISO 27001 och ISO 13485.

 

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Första steget är att genomföra en gap- och nulägesanalys mot fastställda krav, till exempel ISO 45001, för att planera och prioritera vidare åtgärder. Via workshoppar och utbildning säkerställer vi ledningens förståelse och medarbetarnas engagemang. Därefter identifierar vi verksamhetens arbetsmiljörisker och tillämpliga lagkrav. En strategisk inriktning arbetas fram och utgör drivkraften i det fortsatta arbetet.

 

Med effektivitet och förbättringsförmåga i fokus

CANEA ONE är ett ledningssystem med funktioner som är särskilt anpassade för tillverkningsindustrin. Med hjälp av digitalisering och beprövad metodik ger vi dig bättre förutsättningar för effektivisering och systematiskt förbättringsarbete.

Bakgrunden till den svenska tillverkningsindustrins framgångar är hög innovationsgrad och långt driven produktivitet. Det tog vi fasta på när vi skapade CANEA ONE. Ett annat viktigt ledord för oss är användarvänlighet – för nyckeln till ett väl fungerande ledningssystem är att alla medarbetare i organisationen känner sig ha förtroendet och kunskapen att utföra och utveckla sina arbetsuppgifter.

Icon-ice-screen-person
Effektivitet genom digitalisering
Fördelar med att använda CANEA ONE för såväl strategisk planering som operativ verksamhet: Lägre kvalitetsbristkostnader, bättre styrning och mindre tid på aktiviteter som inte skapar värde.

icon-heroblue-group-tickmark
Ständigt förbättringsarbete
Mät, övervaka och förbättra processer, registrera avvikelser och genomför revisioner på ett strukturerat sätt. Vårt system har funktioner för kund- och leverantörsreklamationer, internrevisioner, förbättringsförslag, processkartläggning/mätning, 8D, PDCA och DMAIC.
icon-ocean-puzzle
Helhetslösning för kvalitetssäkring

En digitaliserad lösning med integrerat stöd för Core Tools och processer för kvalitetsarbetet som gör dig väl rustad att möta ökande krav och konkurrens på marknaden, såsom: PPAP, APQP, FMEA, LPA, SPC och MSA.

icon-lavender-list-tickmark
Stöd i vardagen

CANEA ONE är ett lättarbetat och intuitivt ledningssystem som stödjer lagar och förordningar, samt inkluderar alla avdelningar i tillverkningens värdekedja.

Funktioner

CANEA ONE är ett komplett verksamhetsstöd för både strategisk planering och operativ verksamhet som är anpassat till branschens krav.

Hantera alla era instruktioner, rutiner, checklistor och andra styrande dokument på ett säkert sätt. Enkel uppladdning och redigering av dokument med stöd för mallar, versionshantering, remissflöden, behörighets-styrning, med mera. Uppföljning på inläsningen av era dokument sker enkelt genom läskvittenser och inbyggda tester för kompetenssäkring vilka kvitteras av användaren med elektronisk signering. Automatiserad
fysisk distribution av dokument till anslagstavlor, konsulter, leverantörer, kunder m.fl. CANEA ONE används dessutom för en stor del av våra kunders produktdokumentation.

Projektverktyget ger kontroll över alla kund- och utvecklingsprojekt och gör det enkelt att se progress och resurser. Det möjliggör ett standardiserat projektarbetssätt som till exempel APQP, med smarta funktioner för hantering av projektmodeller, grindar, mallar och beslut. Det blir enkelt att kommunicera och involvera externa i projektet med delad information, dokument och planer där allt finns uppdaterat, tillgängligt och strukturerat på en plats. Enkelt att tillgodose kraven enligt IATF.

Genom att kartlägga och beskriva processer framträder en bild av ”hur” saker görs, vilka förbättringar som är möjliga och i vilka delar som det finns behov av samverkan med andra. Med hjälp av vårt system kan ni enkelt modellera, kommunicera och göra processerna klickbara i hierarkier så att alla förstår. Enkelheten i processverktyget underlättar uppdatering, mätning och styrning.

I en hårt konkurrensutsatt bransch är det viktigt att hela tiden ha koll på hur processerna presterar och var man ska lägga sina resurser för förbättring och effektivisering. Det är också nödvändigt att ha en övergripande plan och ett tydligt mål med vad man vill uppnå med processerna. Förutsättningarna för att kunna mäta processer är att du har ett standardiserat arbetssätt och en fixerad mätpunkt att utgå ifrån. CANEA ONE har nu möjlighet att konfigurera och administrera mål, samt tydligt mäta och visualisera hur målen uppfylls direkt i processkartan. Det ger en tydlighet för alla som är delaktiga i processen och underlättar orsaksanalyser och beslut om rätt åtgärder i verksamheten.

Genom att digitalisera och skapa körbara processer får du bättre handläggning och koll på läget. Ett processtöd som hela tiden anpassas till förändrade behov och krav ger dig optimala förutsättningar. Automatisera arbetsgången i processerna och säkra att överlämningar sker på rätt sätt och med rätt information. Oslagbar överblick över processerna i realtid, med överskådliga rapporter och diagram. Sammantaget är detta grunden för ett effektivt förbättringsarbete och ett verktyg för att involvera både leverantörer och kunder i era processer.

Genom initiativ, aktiviteter, processer och arbetssätt kopplas strategin till den operativa verksamheten på ett unikt sätt. På så vis skapas den röda tråden från strategisk till taktisk och operativ nivå. Digitalisera  hela styrmodellen genom att skapa och detaljera en digital version av strategin inklusive vision, långsiktiga mål och tillhörande balanserade styrkort med KPI:er och mätetal för både medarbetare, processägare och ledning.

Branschspecifika utbildningar för tillverkningsindustrin

CANEA tillhandahåller också branschspecifika utbildningar för tillverkningsindustrin. Företagsinterna utbildningar skräddarsys efter önskemål och behov. Nedan visas ett urval av våra öppna utbildningar speciellt passande för tillverkningsindustri-branschen.

utbildning-agilt-lean-six-sigma
Förbättringsarbete – Agilt Lean Six Sigma

Utbildningen ger dig kunskap och träning i förbättringskoncepten Agilt, Lean och Six Sigma samt de verktyg som används.

utbildning-effektiv-processutveckling
Effektiv processutveckling

Kursen ger dig kunskap om effektiva och välbeprövade arbetssätt för att definiera, kartlägga och utveckla en organisations processer för att skapa verkliga värden. 

utbildning_ledningssystem_i_praktiken_iso9001_och_iso14001
Ledningssystem i praktiken ISO 9001 och ISO 14001

Lär dig grunderna i kvalitets- och miljöarbete samt hur standarderna ISO 9001 och ISO 14001 kan användas för att bygga och utveckla ett väl fungerade ledningssystem.

utbildning-lean-i-praktiken
Lean i praktiken

Denna utbildning ger dig ett brett perspektiv på lean samt visar hur lean-principerna kan hjälpa dig att realisera en verksamhetsstrategi baserad på flödeseffektivitet och kundfokus.

it-processmodellering-nyttan-canea-kan

Ni är i trygga händer

CANEA har förmågan att kombinera Management, Utbildning och IT-lösningar för att skapa bestående resultat i linje med våra kunders strategi och mål. Vi har gjort det i över 30 år inom en rad olika branscher och marknader.

Vi har erfarenhet från flera hundra lyckade IT-installationer, CANEA ONE, varav en stor del inom tillverkningsindustrin. 

Vi är ett av nordens största och mest renommerade utbildnigsleverantör inom våra kompetensområden.

Våra konsulter anlitas ofta som projektledare vid större insatser som t ex digitaliseringsprojekt, för att genomföra analyser och förstudier, som ledare för workshops och seminarier, som kursledare för utbildningar och som inspiratörer vid events, eller som coacher och mentorer.

Våra kunder brukar uppskatta att vi bidrar med:

  • Erfarenhet från liknande uppdrag inom tillverkningsindustrin.
  • Effektiva modeller och verktyg från ett omfattande metodbibliotek att utgå ifrån.
  • Förmåga att snabbt och pedagogiskt sprida kunskap.
  • Positiv, engagerande och professionell approach till problemställningen.
  • Snabbt identifiera kundens unika förutsättningar och anpassa upplägget för bäst effekt.

Några av våra kunder

Sedan starten har vi hjälpt hundratals organisationer att bli både mer effektiva och lönsamma. Här är några exempel på vilka vi har arbetat med hittills. 

Kontakta oss

Ring, mejla eller ställ din fråga i formuläret