Energi

Innovativa och effektiva lösningar för en bransch där digitalisering, utvecklingen av processer och optimering av resurser krävs för att möta framtida energibehov och krav på hållbara lösningar.

Energi- och miljöbranschen står inför stora och komplexa utmaningar

  • Omställning till hållbar energi
  • Regulatoriska förändringar och policykrav
  • Digitalisering och teknisk utveckling
  • Konkurrens och kostnadspress
  • Kundförväntningar och omställning av marknaden

Genom att kombinera expertis inom digitalisering, processoptimering och hållbarhet kan CANEA hjälpa energi- och miljöbranschen att möta sina största utmaningar, samtidigt som de stärker sin konkurrensförmåga och bidrar till en mer hållbar framtid

Hållbarhet och effektivisering
CANEA erbjuder lösningar som hjälper energi- och miljöföretag att effektivisera sina processer och implementera hållbara affärsmodeller

Stöd för digital transformation
CANEA är specialiserade på att hjälpa företag genom digitalisering. Genom smarta verktyg för projektledning, affärsanalys och dokumenthantering kan CANEA hjälpa energi- & miljöföretagen att anpassa sig till nya teknologiska krav och ökad informationssäkerhet

Stöd för efterlevnad och riskhantering
CANEA:s verktyg ger stöd för att följa upp på regulatoriska krav och standarder samt hantera och rapportera risker på ett effektivt sätt. Detta underlättar arbetet och ökar möjligheterna att uppfylla de uppsatta kraven.

Flexibla och kundanpassade lösningar
Med CANEA:s system CANEA ONE och/eller managementkonsulter för stöd i affärsutveckling och projektstyrning kan företagen skapa mer kundcentrerade lösningar och anpassa sina tjänster för att möta kundernas ökade förväntningar och behov av flexibilitet.

Kostnadseffektivitet genom processoptimering
CANEA erbjuder stöd så att energi- och miljöföretag kan effektivisera sina interna processer och minska kostnader genom bättre resursplanering och optimering av arbetsflöden. Detta hjälper företagen att förbättra sin lönsamhet trots de ökade investeringar som krävs för energiomställningen och att möta hållbarhetsmålen.

Vi hjälper er att uppfylla krav och utmaningar

Ibland står man inför utmaningar i organisationen – då kan det behövas hjälp med nya perspektiv. CANEA tillhandahåller den branschexpertis och det stöd som krävs för att ni ska gå stärkta ur en sådan situation. Vi har lång erfarenhet från Energi -branschen och är er trygga partner hela vägen från analys via implementering till uppföljning av de önskade effekterna.

Klicka på komponenterna till vänster för att läsa mer om vad vi kan hjälpa er med.
Kvalitetsledningssystem

Hur garanterar ni att produkter och tjänster uppfyller kundernas förväntningar? Att lyckas kombinera en sådan garanti med minimala interna kostnader är en utmaning för de flesta. Med ett bra kvalitetsledningssystem finns det förutsättningarna att lyckas.

Strategiutveckling
Omvärlden förändras i en allt snabbare takt, vilket innebär att verksamheter måste verifiera och uppdatera sina strategier allt oftare. Strategierna måste dessutom vara konkreta för att ge verklig effekt. Det kräver en tydlig koppling mellan strategin och den operativa verksamheten. Med vårt systematiska angreppssätt och vår processledning blir strategin realistiskutmanande och förankrad 
Enligt undersökningar publicerade i Harvard Business Review klarar bara 10 % av alla organisationer av att framgångsrikt implementera sin strategi. Vi hjälper er att hamna bland de tio procenten.
 
Processutveckling & -optimering

Väldefinierade processer är ett kraftfullt verktyg för att skapa kundfokus, identifiera viktiga överlämningar och belysa var i organisationen värde skapas.

Alla företag och organisationer arbetar i processer – vare sig man vet om det eller inte. Process är bara ett annat ord för det sätt man arbetar på eller ”hur man gör det man gör”.

Processer handlar om att förstå ett flöde – en förädlingskedja – genom en verksamhet och att optimera hela flödet, snarare än att suboptimera enskilda delprocesser eller funktioner.

Att utveckla processer består av två huvudsakliga delar – processkartläggning och processförbättring.

 

Internrevision & leverantörsrevision

Revisioner är ett systematiskt sätt att ta reda på om verksamheten följer organisationens krav och riktlinjer. Med hjälp av intervjuer och observationer genomförs stickprov som sedan jämförs med exempelvis det egna verksamhetssystemet, eller en standard som ISO 9001 eller ISO 14001. Revisioner har ett tydligt förbättringsfokus och målbilden är att presentera de mest väsentliga förbättringsområdena för ledningsgruppen.

 

Digitalisering & digital transformation

Syftet med digitalisering är att skapa effekter, oavsett om det handlar om att förbättra hållbarheten, minska resursförbrukningen, öka leveransförmågan eller höja kvaliteten på produkter och tjänster. Digitalisering kan även minska stress genom att minimera dubbelarbete och minska risken för fel tack vare tydligare och enklare arbetsflöden. Sett från ett kvalitetsperspektiv kan digitalisering av processer och arbetsflöden minimera antalet överlämningar av ärenden, vilket kortar ner handläggningstiderna och förenklar arbetet. I slutändan leder digitalisering till att ett större värde skapas för kunden och en högre lönsamhet uppnås i verksamheten.

Digitalisering innebär även att organisationer ökar affärsvärdet i förhållande till förbrukade resurser. Det effektiviserar och gör processer, arbetssätt och rutiner
smartare, smidigare och mer tillgängliga – avgörande faktorer för att skapa hållbarhet och lönsamhet i framtiden.

 

Processvalidering

Processvalidering inom medicinteknikindustrin är en avgörande komponent för att trygga säkerheten, effektiviteten och överenstämmelsen hos medicintekniska produkter. Det är en systematisk och dokumenterad metod som bekräftar att en tillverkningsprocess konsekvent producerar en produkt som uppfyller sina förutbestämda specifikationer och kvalitetskrav.

Processvalidering innefattar vanligtvis följande faser:

  • Processdesign – under denna fas definierar företagen de kritiska processparametrarna, kvalitetsattributen och kontrollstrategierna baserat på vetenskaplig förståelse och riskanalys.
  • Processkvalificering – denna fas innebär att testa och dokumentera att en process är kapabel att konsekvent producera produkter med specificerade krav. Det inkluderar oftast installationstest (IQ), operativt test (OQ) och prestandatest (PQ).
    • IQ – säkerställer att utrustningen är korrekt installerad.
    • OQ – visar att utrustning och processer fungerar som avsett under definierade förhållanden.
    • PQ – bevisar att processen konsekvent producerar produkter som uppfyller kvalitetsstandarder.
  • Fortsatt processverifiering – när en process är validerad krävs kontinuerlig övervakning och verifiering för att säkerställa att den fortsätter att vara i kontroll. Detta innefattar regelbunden provtagning, testning och dataanalys för att bekräfta att processen fortfarande uppfyller specifikationerna.
  • CANEA stöttar kunder inom medtech-branschen med ovanstående från start till mål.
Riskhantering

Idag har många organisationer stort fokus på systematisk risk- och krishantering inom ett flertal verksamhetsområden. Detta då kraven på projektledning, arbetsmiljö, informationssäkerhet, kvalitetsledning och miljöarbete har blivit allt högre. Men, låt oss vara ärliga – det är omöjligt att förutse eller eliminera alla tänkbara risker och kriser. Det som organisationer däremot kan göra är att vara väl förberedda och agera på rätt sätt när en händelse inträffar. Varför vänta tills det börjar brinna i stället för att minska eller eliminera brandrisken?

Korrigerande och förebyggande åtgärder

Många företag känner att alltför mycket tid i verksamheten går åt till att ”släcka bränder”. Därför behövs ett systematiskt arbetssätt för grundorsaksanalys, för att kunna arbeta med effektiva korrigerande åtgärder.

8D är en problemlösningsmetodik för produkt- och processförbättringar. 8D-metodiken syftar till att effektivt hantera och ta lärdom av interna och externa klagomål.

8D används i ett flertal branscher såsom fordon, medicinteknik, flyg, läkemedel, med flera. Metodiken är särskilt lämpad för att utreda grundorsaker samt genomföra  korrigerande och förebyggande åtgärder (CAPA).

 

Försörjningskedja

Supply Chain Management (SCM) handlar om att planera, designa, implementera och kontrollera flödet av varor, tjänster, information och finanser från ursprung till användare. Det primära målet med supply chain-management är att effektivt och kostnadseffektivt samordna alla aktiviteter och enheter som är inblandade i produktionen, distributionen och leveransen av produkter eller tjänster till kunderna.

CANEA hjälper kunder med flera olika delar inom supply chain-området. Några exempel är:

  • Planering – genom att till exempel fastställa strategi, mål och mål för supply chain. Vi stöttar även i arbetet med att skapa efterfrågeprognoser och bestämning av lagermängder. 
  • Flöden – vi kan definiera strukturen för era supply chain-flöden, kartlägga nu-läge och bör-läge, samt åtgärder för att ta er från "nu" till "bör".
  • Leverantörsutveckling – leverantörer är en viktig del i supply chain. Tillsammans med våra kunder tillämpar vi rätt arbetssätt och metoder för att säkerställa en leverantörsbas som på sikt leder till ökad kundnöjdhet.
  • Produktion – vi hjälper våra kunder att hantera produktionsprocesser, optimera verksamheten och säkerställa kvalitetskontrollen.
  • Lagerhantering och inköpsstyrning –handlar om att balansera behovet av att bibehålla tillräckliga lagermängder för att möta kundkrav samtidigt som man minimerar lagerkostnader och risken för överbelastning.
  • Digitalisering – vi hjälper er med både digitalisering av processer samt teknik för att samla in och analysera data som stödjer beslutsfattande och samordning i hela supply chain-flödet.
  • Riskhantering – integrerad riskhantering över hela supply chain-flödet ger effektivitetsvinster och mer robusta kvalitetsnivåer.
  • Hållbarhet – våra specialister inom hållbarhet hjälper kunder med att integrera miljööverväganden och etiska dito i supply chain för att minska deras miljöpåverkan och säkerställa ansvarsfull försörjning och produktion.

CANEA kan även hjälp er med externa logistikfrågor via våra underkonsulter.

Leverantörsstyrning

Alla verksamheter behöver effektiva, flexibla och pålitliga leverantörer. Det är därför viktigt att vidga verksamhetens fokus från att dagligen jaga information och material till att systematiskt utvärdera, segmentera och utveckla leverantörsbasen och stödja verksamhetens strategiska mål.

Genom att prioritera, utveckla och fördjupa relationerna till era leverantörer ökar ni även er konkurrenskraft. Med en strategisk leverantörsutveckling kan er organisation bli mer effektiv och ekonomiskt gynnsam, med ökad kvalitet och kundnöjdhet som följd. Arbetet främjar produktut­veckling och skapar rätt förutsättningar för långsiktiga och hållbara leverantörsrelationer.

 

Förändringsledning

Om en förändring ska få fäste i en organisation, med ett tydligt resultat och bestående nyttor, krävs både ett systematiskt och metodiskt arbete. Detta är möjligt med rätt form av förändringsmetodik – ett strukturerat angreppssätt som används för att säkerställa framgångsrikt förändringsarbete. Metodiken skapar en stabil grund för organisationer att stå på i förändringsprocesser, där alla involverade medarbetare, team och avdelningar engageras och inspireras till en positiv utveckling. 

Förbättringsarbete

För att kunna sätta mål och vara säker på att de går att nå behöver alla verksamheter effektiva och pålitliga arbetssätt. De kännetecknas av engagemang, tydlig struktur och högt tempo.

Vi bidrar till ett systematiskt förbättringsarbete med mätbara resultat på både kort och lång sikt. Det bör utformas som ett projekt för att bli resurseffektivt och skapa driv mot önskat resultat. En tydlig och fasindelad metodik gör att både planering och kommunikation underlättas avsevärt.

 

Med effektivitet och förbättrings­förmåga i fokus

CANEA ONE är ett ledningssystem med funktioner som är särskilt anpassade för energibranschen. Med hjälp av digitalisering och beprövad metodik ger vi dig bättre förutsättningar för effektivisering och systematiskt förbättringsarbete.

Bakgrunden till den svenska energibranschens framgångar är hög innovationsgrad och långt driven produktivitet. Det tog vi fasta på när vi skapade CANEA ONE. Ett annat viktigt ledord för oss är användarvänlighet – för nyckeln till ett väl fungerande ledningssystem är att alla medarbetare i organisationen känner sig ha förtroendet och kunskapen att utföra och utveckla sina arbetsuppgifter.

Icon-ice-screen-person
Effektivitet genom digitalisering
Fördelar med att använda CANEA ONE för såväl strategisk planering som operativ verksamhet: Lägre kvalitetsbristkostnader, bättre styrning och mindre tid på aktiviteter som inte skapar värde.
 
icon-heroblue-group-tickmark
Ständigt förbättringsarbete
Mät, övervaka och förbättra processer, registrera avvikelser och genomför revisioner på ett strukturerat sätt. Vårt system har funktioner för kund- och leverantörsreklamationer, internrevisioner, förbättringsförslag, processkartläggning/mätning, 8D, PDCA och DMAIC.
icon-ocean-puzzle
Helhetslösning för kvalitetssäkring

En digitaliserad lösning med integrerat stöd för Core Tools och processer för kvalitetsarbetet som gör dig väl rustad att möta ökande krav och konkurrens på marknaden, såsom: PPAP, APQP, FMEA, LPA, SPC och MSA.

icon-lavender-list-tickmark
Stöd i vardagen

CANEA ONE är ett lättarbetat och intuitivt ledningssystem som stödjer lagar och förordningar, samt inkluderar alla avdelningar i tillverkningens värdekedja.

Funktioner

CANEA ONE är ett komplett verksamhetsstöd för både strategisk planering och operativ verksamhet som är anpassat till branschens krav.

Hantera alla era instruktioner, rutiner, checklistor och andra styrande dokument på ett säkert sätt. Enkel uppladdning och redigering av dokument med stöd för mallar, versionshantering, remissflöden, behörighets-styrning, med mera. Uppföljning på inläsningen av era dokument sker enkelt genom läskvittenser och inbyggda tester för kompetenssäkring vilka kvitteras av användaren med elektronisk signering. Automatiserad
fysisk distribution av dokument till anslagstavlor, konsulter, leverantörer, kunder m.fl. CANEA ONE används dessutom för en stor del av våra kunders produktdokumentation.

Projektverktyget ger kontroll över alla kund- och utvecklingsprojekt och gör det enkelt att se progress och resurser. Det möjliggör ett standardiserat projektarbetssätt som till exempel APQP, med smarta funktioner för hantering av projektmodeller, grindar, mallar och beslut. Det blir enkelt att kommunicera och involvera externa i projektet med delad information, dokument och planer där allt finns uppdaterat, tillgängligt och strukturerat på en plats. Enkelt att tillgodose kraven enligt IATF.

Genom att kartlägga och beskriva processer framträder en bild av ”hur” saker görs, vilka förbättringar som är möjliga och i vilka delar som det finns behov av samverkan med andra. Med hjälp av vårt system kan ni enkelt modellera, kommunicera och göra processerna klickbara i hierarkier så att alla förstår. Enkelheten i processverktyget underlättar uppdatering, mätning och styrning.

I en hårt konkurrensutsatt bransch är det viktigt att hela tiden ha koll på hur processerna presterar och var man ska lägga sina resurser för förbättring och effektivisering. Det är också nödvändigt att ha en övergripande plan och ett tydligt mål med vad man vill uppnå med processerna. Förutsättningarna för att kunna mäta processer är att du har ett standardiserat arbetssätt och en fixerad mätpunkt att utgå ifrån. CANEA ONE har nu möjlighet att konfigurera och administrera mål, samt tydligt mäta och visualisera hur målen uppfylls direkt i processkartan. Det ger en tydlighet för alla som är delaktiga i processen och underlättar orsaksanalyser och beslut om rätt åtgärder i verksamheten.

Genom att digitalisera och skapa körbara processer får du bättre handläggning och koll på läget. Ett processtöd som hela tiden anpassas till förändrade behov och krav ger dig optimala förutsättningar. Automatisera arbetsgången i processerna och säkra att överlämningar sker på rätt sätt och med rätt information. Oslagbar överblick över processerna i realtid, med överskådliga rapporter och diagram. Sammantaget är detta grunden för ett effektivt förbättringsarbete och ett verktyg för att involvera både leverantörer och kunder i era processer.

Genom initiativ, aktiviteter, processer och arbetssätt kopplas strategin till den operativa verksamheten på ett unikt sätt. På så vis skapas den röda tråden från strategisk till taktisk och operativ nivå. Digitalisera  hela styrmodellen genom att skapa och detaljera en digital version av strategin inklusive vision, långsiktiga mål och tillhörande balanserade styrkort med KPI:er och mätetal för både medarbetare, processägare och ledning.

Hur går vi då till­väga?

Vi möter era utmaningar på olika sätt.

Vi ger er ETT integrerat ledningssystem som hjälper er att leva upp till kraven i de olika ISO-standarderna. Laglistor och rapporter för ISO14001 samsas på ett naturligt sätt med riskhantering, leverantörshantering och uppfyllnaden av kraven i Appendix A för ISO27001. Dessutom hittas allt utifrån det gemensamma gränssnittet och användarnas rollbaserade startsidor. Genom att kraven naturligt kopplas ihop med till exempel vilken process och vilka dokument de hör till, samt vilka åtgärder som är vidtagna, är det lätt att efterleva standarderna och klara en revision.

Myndighetskraven uppfylls naturligt genom att systemet från början är uppbyggt för denna typ av styrning med spårbarhet, sökbarhet, rollstyrning och många andra mekanismer. Det gör att användaren får den information den behöver och har rätt att se utifrån dokumentens informationsklassning och till exempel användarens behörighet, roll och avdelning.

De styrande och stödjande dokumenten i ledningssystemet får stöd för hela sin livscykel. Här innefattas exempelvis styrt framtagningsflöde, versionshantering med ändringsspårning, behörighetsstyrning, åtkomst, informationsklassning, lagring och gallring. Kan även användas för diareföring.

Det löpande förbättringsarbetet samordnas på ett enkelt sätt genom effektiv hantering av förslag, revisioner, avvikelser och tillbud så att varje medarbetare ser sin del och hur var och en kan påverka och bidra till helheten i det gemensamma förbättringsarbetet och sedan få ett kvitto på framstegen som görs.

Era medarbetare som är ute i fält får också ett väl anpassat stöd i ett responsivt gränssnitt så att de kan få den information de behöver, och fullgöra sina uppgifter obehindrat, även när de inte är på kontoret.

Med vårt projektverktyg får projektgruppen en gemensam samarbetsyta och ett naturligt sätt att styra gemensamma arbetssätt och säkra erfarenhetsåterföring. Både den interna och externa kommunikationen styrs naturligt utifrån projektet. Ändringshanteringen i ”ätor” får en tydlig styrning och säkrar effektiv uppföljning med entreprenörer. Resursplaneringen och den ekonomiska uppföljningen över flera projekt, och över tid, blir också översiktlig och det blir lättare att prioritera rätt och hela tiden se hur projekten går totalt sett.

Ut­bildningar riktade till energi­branschen

CANEA tillhandahåller också branschspecifika utbildningar för energibranschen. Företagsinterna utbildningar skräddarsys efter önskemål och behov. Nedan visas ett urval av våra öppna utbildningar speciellt passande för energibranschen.

utbildning_energiledningssystem_iso_50001
Energiledningssystem ISO 50001

Energiledning används för att ta fram faktabaserade underlag för energieffektivisering. Utbildningen ger dig en fördjupad förståelse för energiledning och du kommer att kunna planera, införa, utvärdera och kontinuerligt förbättra ett energiledningssystem.

utbildning_ledningssystem_i_praktiken_iso9001_och_iso14001

Ledningssystem i praktiken ISO 9001 och 14001
Lär dig grunderna i kvalitets- och miljöarbete samt hur standarderna ISO 9001 och ISO 14001 kan användas för att bygga och utveckla ett väl fungerade ledningssystem.

utbildning-effektiv-processutveckling

Effektiv processutveckling
Kursen ger dig kunskap om effektiva och välbeprövade arbetssätt för att definiera, kartlägga och utveckla en organisations processer för att skapa verkliga värden. Innehållet bygger på våra omfattande erfarenheter från ett stort antal genomförda konsultuppdrag i ledande organisationer.

utbildning-projektledning

projektledning
Denna IPMA-godkända utbildning tillhandahåller de verktyg och metoder som krävs för att kunna driva projekt effektivt – alltifrån formulering av projektdirektiv, planering och styrning till projektavslut och erfarenhetsåterföring.

it-processmodellering-nyttan-canea-kan

Ni är i trygga händer

CANEA har förmågan att kombinera Management, Utbildning och IT-lösningar för att skapa bestående resultat i linje med våra kunders strategi och mål. Vi har gjort det i över 30 år inom en rad olika branscher och marknader.
Vi har erfarenhet från flera hundra lyckade IT-installationer, CANEA ONE, varav en stor del inom Energibranschen. 
Vi är ett av nordens största och mest renommerade utbildningsleverantör inom våra kompetensområden.

Våra konsulter anlitas ofta som projektledare vid större insatser som t ex digitaliseringsprojekt, för att genomföra analyser och förstudier, som ledare för workshops och seminarier, som kursledare för utbildningar och som inspiratörer vid events, eller som coacher och mentorer.

Våra kunder brukar uppskatta att vi bidrar med:

  • Erfarenhet från liknande uppdrag inom energi.
  • Effektiva modeller och verktyg från ett omfattande metodbibliotek att utgå ifrån.
  • Förmåga att snabbt och pedagogiskt sprida kunskap.
  • Positiv, engagerande och professionell approach till problemställningen.
  • Snabbt identifiera kundens unika förutsättningar och anpassa upplägget för bäst effekt.

Några av våra kunder

Sedan starten har vi hjälpt hundratals organisationer att bli både mer effektiva och lönsamma. Här är några exempel på vilka vi har arbetat med hittills. 

Kontakta oss

Ring, mejla eller ställ din fråga i formuläret