Tillbaka
De tre viktigaste utmaningarna för morgondagens kvalitetsledare

En kvalitetsledares roll, liksom begreppet kvalitet, utvidgas till att omfatta strategiskt tänkande, problemlösning samt genomförande av förbättringar och förändringar i hela organisationen. Kvalitetsledarskapet kräver också att man med hjälp av bästa praxis kan hantera utmaningar när det gäller kvalitetsstyrning samt förutse vad som väntar när det gäller globala ekonomiska effekter. Baserat på vår analys följer här de tre mest kritiska utmaningarna som kvalitetsledare måste hantera inom den närmaste framtiden.

  1. Hantering av ett ökande regleringstryck
    Kvalitetschefer och deras organisationer har ofta att göra med omfattande regleringar inom tillverkningsindustrin och andra konkurrensutsatta branscher. Detta är särskilt relevant i din roll som compliance-specialist, eftersom du måste hålla dig uppdaterad om gällande branschregler och standarder, förstå hur de påverkar olika aspekter av din verksamhet samt översätta dessa krav till fungerande processer.

Code of Federal Regulations i USA omfattar till exempel branscher som hälso- & sjukvård, livs- & läkemedel, transport, arbete & sysselsättning, energi, finansiella tjänster samt teknik. Varje år kommer tusentals nya eller uppdaterade förordningar. I Europa har till exempel Europeiska kommissionen blivit först i världen med att fastställa globala standarder för reglering av artificiell intelligens (AI). Och vi kommer att få se fler regleringar av den här typen. Det är en stor utmaning att kunna navigera rätt bland regler och förordningar och vi på CANEA förutspår att regelverken kommer att bli än mer omfattande. Med bördan av att hantera och följa regleringar blir det en ännu större utmaning att dra nytta av digitalisering och innovation för att lyckas med det kontinuerliga förbättringsarbetet.

 

  1. Skydda kunskapen och säkra informationen
    Människor är mer mobila och arbetar antingen på distans eller på en arbetsplats, vilket påverkar hur vi delar, lagrar och säkrar information. De senaste nyheterna om säkerhetsöverträdelser på alla nivåer i samhället påverkar infrastrukturen, leveranskedjorna och den globala ekonomin. I CANEA:s senaste Ledningssystemsbarometer framgår att en alltmer mobil och global arbetsstyrka innebär enorma säkerhetskrav på organisationer, kvalitetsledare och ledningssystem. Vår studie visar också att det finns en växande oro för att mänskliga misstag är den största faran. En ny rapport från World Economic Forum, Global Cybersecurity Outlook 2024, bekräftar också att bristen på cyberkompetens fortsätter att öka i en alarmerande takt.

Utbildning för att implementera internationella standarder, som ISO 27001, hjälper organisationer att bli riskmedvetna och proaktivt identifiera och åtgärda svagheter. Samtidigt måste organisationerna också ha egna verktyg och planer för riskhantering och cyberresiliens.

I din roll som strategisk tänkare måste du därför övervaka externa hot och snabbt anpassa dig för att kunna hantera dessa växande risker. Här kommer färdigheter som strategisk planering och avsättande av resurser med rätt kompetens in i bilden.

  1. Stoppa kompetenstappet och dra nytta av innovation
    En åldrande befolkning och jobbyten är andra aspekter av den föränderliga arbetskraften. En kvalitetsledare bör arbeta proaktivt för att säkerställa kontinuit när det gäller såväl kvaliteten som organisationens processer för att kunna skydda värdefull kunskap när en nyckelperson lämnar företaget. Att hantera och helst minska beroendet av nyckelpersoner, snabbare skola in nya medarbetare och implementera värdedrivna och tvärfunktionella roller genom att motverka stuprören är några av de frågor som du måste hantera på organisationsnivå.

Du kan komplettera eller ersätta kunskapsluckor genom att anamma den digitala transformationen och utnyttja teknik som artificiell intelligens eller sakernas internet (IoT). Som förändringsagent kan du motivera dina kollegor att genomföra förändringar med hjälp av metoder som Prosci ADKAR-modellen (Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement) eller Kotters 8-stegs förändringsmodell.

Sammantaget kan kvalitetsledarnas förändrade roller och utmaningar innebära möjligheter. Att tänka nytt och förnya traditionella kvalitetsledningssystem (QMS) är nödvändigt för att möta kraven i en dynamisk värld. Med ett framåtblickande kvalitetsledarskap kan du forma en framtid där kvalitet inte bara är ett mål utan en viktig drivkraft för ditt företag. Håll ögonen öppna för vår nästa artikel, som handlar om kvalitetskostnader och om att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen.

 

Rapport ledningssystem