Tillbaka
Att värna om förtroende och kvalitet på en global marknad

Digitaliseringen av samhället under det senaste decenniet har skapat många möjligheter för företag och organisationer. Men det har också öppnat upp för nya hot och sårbarheter som allvarligt kan skada företag. Varje dag ser vi rubriker om olika typer av attacker och incidenter.

I vår senaste artikel – De tre viktigaste utmaningarna för morgondagens kvalitetsledare – tog vi upp utmaningar som du kan ställas inför när den globala marknaden utvecklas och expanderar. Vad innebär det att vara kvalitetsledare och vad händer med ditt företag när kunderna tappar förtroendet för kvaliteten på dina produkter och tjänster?

Ett aktuellt branschexempel visar hur en saknad skruv slank igenom kvalitetskontrollen och skapade en global storm av dålig publicitet. Nyheter om dörrar som faller ner från himlen inger inte förtroende hos vare sig kunder eller allmänhet. Det kan ha en förödande inverkan på människors liv, ditt företags rykte och resultatet på sista raden. Ett förtroende som skadas på några sekunder kan ta flera år att reparera.

För erfarna och blivande kvalitetsledare bör det vara en strategisk topprioritet att skydda företagets kvalitet. Det påverkar ditt varumärkes rykte och förtroendet för de produkter och tjänster du levererar.

Det är här som många av en kvalitetsledares olika roller – strategisk eller analytisk tänkare, förändringsagent och compliance-specialist – kommer in i bilden. Om du är väl förberedd för att möta marknadens utmaningar kan du framgångsrikt säkra ditt företags kvalitet och på så vis bygga upp förtroendet hos dina kunder.

Vilka är då dina fyra bästa strategier för att positionera dig själv och din organisation som en framtida kvalitetsledare? Här är våra rekommendationer:

1. Tillämpa värderingssystem för att hantera såväl globala som lokala marknader
Världsmarknaden växer och drivs av globalisering, teknik, innovationer samt ökad efterfrågan från konsumenter och tillväxtmarknader. Dessa drivkrafter sätter press på att konsekvent leverera kvalitet i flera olika rättskipningsområden med olika standarder, regleringar och kundförväntningar.

Att odla företagets värderingar och engagemang är ett steg mot att säkerställa kvaliteten och bygga upp förtroendet hos interna och externa kunder. Dessa värderingar kan förefalla vara en hygienfaktor och är viktiga på olika marknader. Samtidigt måste du förstå var kvalitet hamnar i din organisations och dina kunders värdesystem, liksom berörda länders och myndigheters värdesystem. Värderingsgrundade val som transparens i processer, inköp av råvaror & komponenter samt tillverkningsmetoder bygger alla på inbyggda processer för kvalitetskontroll. Att implementera robusta processer för kvalitetskontroll genom hela leveranskedjan är av avgörande betydelse. Det omfattar regelbundna inspektioner, tester och övervakning för att snabbt identifiera och åtgärda eventuella problem. I din roll som problemlösare och förändringsagent är tillämpning av korrigerande och förebyggande åtgärder (CAPA) eller Plan-Do-Check-Act (PDCA) och andra verktyg nyckeln till kontinuerlig kvalitetsförbättring.

 

2. Lev som du lär
Var transparent. Att undanhålla information om kvalitetsproblem skapar bara misstro, så kommunicera regelbundet vad ni gör för att förbättra kvaliteten. Och inte bara när det finns ett problem. Prata om och visa företagets kvalitetsengagemang för dina kollegor och interna intressenter. Ett exempel är att lyfta upp rollen som kvalitetsledare till en strategisk nivå, till Chief Quality Officer.

När man lyfter området kvalitet till ledningsnivån signalerar man dess strategiska betydelse till intressenter, kollegor, leverantörer och kunder. Det innebär också att man måste genomföra och driva förändringar på alla nivåer i organisationen. Som förändringsagent är det viktigt att kunna hantera motstånd och genomföra projekt för ständiga förbättringar.


Rapport ledningssystem

 

3. Vårda kund- och leverantörsrelationerna

Alla dina kunder och leverantörer har sina egna värderingar och sin egen syn på kvalitet. Vissa avgörande tekniker kan stärka kundernas förtroende för den kvalitet du levererar. Genom att utveckla ett robust system för kund-feedback, recensioner, garantier och klagomål kan du fånga upp kvalitetsproblem som kräver korrigerande åtgärder. Att uppmuntra till återkoppling är också en del av transparensen. En lyhörd och effektiv kundservice och tydlig kommunikation bidrar till att bygga upp trovärdigheten.

Leverantörer är partners. Det är viktigt att etablera starka relationer med leverantörerna och se till att de uppfyller kvalitetsstandarderna. Det innebär bland annat att granska dem, genomföra kvalitetskontroller av inkommande material, främja öppen kommunikation och dela med sig av bästa praxis. Förbättrad kvalitet i varje steg gynnar hela leveranskedjan och skapar ett kollektivt förtroende på marknaden. I framtiden kommer du att behöva mer integrerade processer och verktyg för kvalitetshantering av leverantörer.

4. Implementera verktyg för att stödja kontinuerlig förändring

Att tänka nytt och uppfinna traditionella kvalitetsledningssystem (QMS) på nytt är nödvändigt för att möta kraven på en snabbt föränderlig världsmarknad. Anpassningsförmåga och smidighet är avgörande. Skapa flexibla, skalbara och anpassningsbara framtida QMS-ramverk som kan utvecklas tillsammans med din organisation, dina processer och dina kundkrav. Detta kan stärka förtroendet för kvaliteten på dina produkter och tjänster. Rätt verktyg, som CANEA ONE, kan också utveckla kund- och leverantörsrelationer.

Sammantaget kommer implementeringen av dessa strategier att ge dig en bra position för att skydda ditt företags rykte när det gäller kvalitet.