Tillbaka
Att tänka på vid förbättringsarbete i vård & omsorg

Förbättringsarbete inom vård & omsorg är viktigt för att säkerställa att den är effektiv, säker och patientcentrerad. I denna artikel kommer vi att utforska vad ett systematiskt förbättrings- och kvalitetsarbete innebär, vilka utmaningar som kan uppstå, samt ge några goda råd.

Vad innebär det att arbeta med förbättringar inom vård & omsorg?

Förbättringsarbete inom vård & omsorg handlar om systematiska och kontinuerliga insatser för att förbättra kvaliteten på vårdtjänster. Det omfattar allt från att optimera flödena och minska väntetiderna till att minimera vårdskadorna och öka patientnöjdheten. Metoderna som används är datainsamling och analys, tester och genomförande av förändringar samt uppföljning av resultat för att säkerställa att målen uppnås. Enligt Socialstyrelsens föreskrifter för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) är dessutom vård- & omsorgsorganisationer skyldiga att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete.

 

Varför är förbättringsarbete viktigt?

Att vi svenskar blir allt äldre är naturligtvis positivt, men det innebär också ett ökat vårdbehov samtidigt som allt färre kommer att vara i arbetsför ålder. Det kommer att krävas effektiviseringar och nytänkande för att tillgodose vårt vårdbehov även i framtiden. Vi behöver med andra ordutveckla smartare arbetssätt som levererar vård av högre kvalitet till en lägre kostnad.

En stödjande arbetsmiljö är också central. Hög stress bland vårdpersonal påverkar både hälsa, arbetsglädje och vårdkvalitet samt riskerar att öka personalomsättningen. Ett strukturerat förbättringsarbete kan förebygga vårdskador, skapa en hållbar arbetsmiljö och säkerställa att vården förblir attraktiv som arbetsplats, samtidigt som patienterna får bästa möjliga vård.

 

Utmaningar med systematiskt förbättrings- och kvalitetsarbete i vård och omsorg

Förbättringsarbete innebär utmaningar, men det finns sätt att hantera dem, se nedan:

  • Förändringströtthet è involvera och skapa engagemang
    Många omorganisationer bidrar till en generell förändringströtthet. Då är det viktigt att engagera och involvera medarbetarna i förbättringsarbetet. Dessutom sitter personalen som jobbar närmast patienterna på värdefull information om hur processerna fungerar och var det finns styrkor och svagheter.
  • Begränsade resurser è prioritera och skapa förutsättningar
    Vårdorganisationer har ofta begränsade ekonomiska och mänskliga resurser, vilket gör det svårt att prioritera och genomföra omfattande förbättringar. Å andra sidan förlorar man vinsterna med förbättrings- och effektivitetsarbetet om det inte prioriteras. Effektiv prioritering och stöd från ledningen är därför viktigt för att lyckas. Ledningen behöver skapa förutsättningar i form av avsatt tid, tydliga roller och ansvarsfördelning för förbättringsarbetet samt visa intresse för hur det går.
  • Komplexa system è ökad samverkan mellan olika aktörer
    Hälso- och sjukvården är komplex eftersom den involverar många aktörer, olika professioner, avancerad teknik och ett samspel mellan medicinska, organisatoriska och administrativa processer. Här kan både datadriven analys och samverkan mellan olika aktörer skapa tydlighet när det gäller problem och lämpliga lösningar. Det är inte ovanligt att det uppstår svårigheter i skarvarna mellan olika vårdområden, vilket kräver samverkan för att lösa. Patienterna får emellertid inte glömmas bort i samverkansarbetet. De ser eventuella brister utifrån ett behovsperspektiv och har erfarenhet av systemet som helhet. Patientsamverkan stärker en behovsstyrd vård.
  • Bristande kunskap è öka kunskapen
    Personalens kunskap och kompetens när det gäller förbättringsarbete kan variera, vilket kan påverka effektiviteten i förbättringsarbetet. För att få full effekt av arbetet kan verksamheter därför erbjuda utbildningar som höjer personalens kompetens.

Goda råd på vägen

För att lyckas med systematiskt förbättrings- och kvalitetsarbete inom vård och omsorg är det viktigt att hålla ett antal principer i minnet:

  1. Tålamod och uthållighet
    Förbättringsarbete är en pågående process som kräver tid och ansträngning. Var beredd på att justera och anpassa strategier efter behov. Det kan ta tid innan resultatet kan mätas.
  2. Samarbete och teamkänsla
    Stärk teamkänslan och uppmuntra samarbete mellan olika yrkesgrupper och avdelningar. Ett starkt team är mer effektivt när det gäller att genomföra förändringar.
  3. Lärande kultur
    Främja en kultur av lärande och ständig förbättring. Uppmuntra medarbetarna att våga dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar och driv förbättringar utifrån det.
  4. Belöna framsteg
    Fira framgångar och erkänn medarbetarnas insatser. Detta skapar motivation och inspiration för fortsatt förbättringsarbete.

 

CANEAs bidrag till förbättringsarbetet

Vi erbjuder expertstöd och verktyg för att hjälpa vårdorganisationer att uppnå hållbara resultat i sina förbättringsarbeten. Vi bidrar med:

Med vår hjälp kan ni skapa en stark grund för ett systematiskt förbättrings- och kvalitetsarbete och säkerställa att er organisation möter såväl dagens som morgondagens krav.

 

Kort om vårdskador

En vårdskada är en patientskada som uppstår vid vård och som hade kunnat undvikas. Det kan handla om utebliven, försenad, bristfällig eller felaktig vård. Enligt SKR kostar vårdskador i dagsläget cirka 8,6 miljarder kronor per år, vilket motsvarar 13 % av sjukhusens kostnader.

Vanliga vårdskador:

  1. Vårdrelaterade infektioner
    Enligt SKR drabbas cirka 9 % av inneliggande patienter i Sverige av vårdrelaterade infektioner. Detta är en av de mest rapporterade vårdskadorna.
  2. Trycksår
    Enligt Socialstyrelsen förekommer trycksår hos cirka 14 % av alla patienter på våra sjukhus.
  3. Fallskador
    Fall är en vanlig vårdskada, särskilt inom äldrevården. SKR rapporterar att omkring 10 % av alla fallincidenter leder till skador.
  4. Läkemedelsrelaterade skador
    Enligt WHO är upp till 50 % av de läkemedelsrelaterade skadorna inom vården möjliga att förebygga. Felmedicinering är en av de vanligaste orsakerna till vårdskador globalt.
  5. Kirurgiska komplikationer
    En internationell studie från WHO visar att kirurgiska vårdskador står för cirka 10 % av alla rapporterade vårdskador.
  6. Diagnos- och behandlingsfel
    Data från internationella källor som OECD visar att fördröjningar i diagnos och behandling är en betydande orsak till undvikbart lidande och vårdskador.

 

Leif Nyström managementkonsult

Leif Nyström
Area Manager

Leif har stor erfarenhet av strategiutveckling, projektstyrning samt organisations- och verksamhetsutveckling. Leif träffar du när du går utbildningar inom effektivisering, projektledning och ledningssystem.